
Historien rusar ikapp oss och nosar oss i ryggen hela tiden. SM 1980 tillhör definitivt det förgångna nu.
Vårt första (eller andra?) SM hölls i Norrköping och NSK var arrangör. Det var blåsigt första dan och M22-3 samt M22-83 Mastade av.
3:an med de 3 bröderna Sörberg från Göta SS Hade nog chans på en bra placering annars. Rorsman Janne var 18 år, storebror Micke 20 och lillebror var 14 år. Deras farfar Erik Sörberg jobbade eller hjälpte till på Schelins varv från starten när Oscar Schelin själv var 15 år och Erik endast 12 år. Senare kom han att tillverka alla Schelins varv i sitt gjuteri i Kungsör.
M22-3 Tummelisa (1980) var nu i toppskick (Top var också dess orginalnamn) Byggd på Erikssons varv i Strängnäs 1930 tillsammans med M22-4 men de ser helt olika ut i formen. 4:an Morgana ägdes för övrigt i början av författaren Sigfrid Siwerts som skrivit Mälarpirater och Selambs.
Åter till SM 1980
16 M22: or kom till start, varav troligen 16 hade segel från Örtengrens segelmakeri på Skeppsbron i Stockholm
M22-3 Tummelisa Göta SS Vitt skrov med ljusblå överbyggnad. Bröderna Sörberg
M22-4 Morgana Waxholms KSS Vitt skrov, vit överbyggnad Göte Rejto +
M22-17 Kensy II Göta SS Ljusblått skrov, vitt däck,Ljusblå ruff Lisa Frisk
Jens Starborg
M22-40 Camilla Fernissat skrov, orange överbyggnad Ebbe Löwendahl med fru Ebbe sålde 40:an vid hustruns död. senare köpte han M22-1vilken han på ålderns höst sålde till Sjöhistoriska Museet
M22-42 Kuling SS Aros Fernissat skrov, vit överbyggnad Tord "Totte" Bergman +
M22-44 Zorro SS Aros Fernissat skorv, vit överbyggnad Tomas Svensson +
M22-45 Naila Göta SS Vitt skrov, Pistagegrön överbyggnad Hans Mårten "Älgen"Tynnsjö
och tidigare ägaren(Herr) ... "P-son" "Blondie" "Pettersson"
M22-46 Alona Göta SS Fernissat skrov, vit överbyggnad Anders Ahlen
(tjej) .... Krüger
M22-52 Eowyn Vikingarnas SS Vitt skrov, mellanblå överbyggnad
M22-53 Prim Vikingarnas SS Vitt skrov, vit överbyggnad Lennart Angeli +
M22-54 Christina SS Hjälmaren Fernissat skrov sandfärgad överbyggnad Göran Österlin
Elisabeth ...............
M22-83 .............. Nyköpings SS (?) Fernissat skrov, klargrön överbyggnad Karl ............. +
M22-101 Galant Göta SS Vitt skrov, vit överbyggnad Jan-Olov "Lill-Totte" Nilsson
gast var f.d. ägaren till M22-18 Lill-Svan. Hans-Gunnar "Hugo"Oljemark
M22-102 Daphne Göta SS Vitt skrov, Limegrön Överbyggnad Tonie Herteby (blog red. här)
Olle Berglund
M22-112 J P Flax Nyköpings SS (?) Vitt skrov, vit överbyggnad bror och syster .......
M22-135 Serenade SS Hjälmaren Fernissad, vit överbyggnad
Det här blev ju 16 båtar, aningen var det 16 startande och 14 fullföljed vilket är det troligast för jag med 102:an kom sist och fick en stor kristallskål i tröstpris av NSK:s Damsällskap. I annat fall är ett par båtar fel. Jag är inte helt säker på M22-45, 52 och 53
De båtnamn och färgsättningar som anges är de som gällde 1980
(Bilden på M22-44 Zorro här intill är av betydligt senare datum)
Kom gärna med rättelser, kompletteringar och kommentarer
KUL EPISOD
Under sista delseglingen låg vi i 102:an så pass långt efter att när vi skulle runda sista kryssmärket uppe vid (en båtlängd från) mållinjen höjdes startgeväret för målskott på målfartyget. När vi i stället vände om gick det en susning genom publiken på fartyget. Tänk om vi fortsatt! Vi hade fått målskottet! Men i stället fick vi flera skott när vi väl kom i mål bortåt en timme senare!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar